- * Indra Kupferschmid is a typographer and professor at Hochschule der Bildenden Künste Saar working with everything Schrift.
Pages
Pages
-
Recent Posts
- Schriftenfest Dresden 2019
- Gill Sans alternatives
- Uses of variable fonts in the wild
- You call it Hellenic Wide …
- Evaluating the quality of a typeface
- Current favs
- Akzidenzschriften des 19. Jahrhunderts
- Notes on the history of Akzidenz-Grotesk Part 2a – Timeline
- Some notes on the history of Akzidenz-Grotesk Part 2
- Ekkehardt vs Eckmann – Plagiatsvorwürfe anno 1903
- On the topic of female speakers at conferences (again, sorry)
- Post-graduate courses in typeface design and research
- Why make something that isn’t great?
- Upgrade, but not all the way
- So many good webfonts!
- Some type genres explained
- The responsibilities of the graphic designer
- Typo 9010
- The Pyte Foundry
- Rabatte und Schrift-Trends
- Fonts In Use turned five!?
- Two tweets from my drafts
- Alphabettes
- Max Bollwage’s caricatures of type people
- Type excursion through Italy
- Flipped, droopy, “sign-painter” quotes
- The unforseen merits of girls’ school?
- Proposal:
- Female speakers at conferences
- Equality in our industry
- Typography on the Web
- Deutscher Gießzettel für Antiqua
- Udo Jürgens – Indra
- I had never loved Helvetica
- Live Type Research in Barcelona
- Typeradio Interview
- Students and font licenses
- Auto-optical
- The task of the designer is sometimes also to prevent things
- Mike
- Things in Use
- Die Römische Linkskursive
- hurst
- Typographic Chinese Whispers
- Sarre by Sascha Timplan
- Publishing
- My German Reunification
- The Ideal Type Newsletter
- End of Saarbatical
- I hacked my Messages
- Discounts
- Taking Over Type Foundries
- Interview-Fundstück von Mai 2009
- Typographers are scholars
- Alastair Johnston rants about Helvetica
- The Hamilton Woodtype Museum is the coolest place in type world!
- Notes from Lyon
- Type used in Germany’s best designed books of 2012
- On Responsive Typography
- Multi-axes type families
- Some notes on the history of Akzidenz-Grotesk
- Type classifications are useful, but the common ones are not
- sans serif
- Fonts and intellectual property
- Zur Erinnerung: Der erste Spiekermann’sche Lehrsatz
- Font Shopping 2011
- ATypI Konferenz Leipzig 2000
-
Classifications
arecan be useful - Life wasn’t easy in phototype days
- Thank you
- On Webdesign and Education
- New Ideas for Book Typography
- Schrift
- De Luc-Truc by Lucas de Groot
- Theoretisch ist Kunst total sinnlos
- Where do you want to drive?
- New column: Ask Indra
- Sometimes less really is less
- Kurt Weidemann, adé.
- Wo bleibt eigentlich Font-Shopping Teil 3?
- Font-Shopping Continues
- Font Shopping (Part I)
- All One!
- Typography ≠ lettering ≠ writing
- The tab, scroll and swipe of the book designer
- Bauhaus, but not in Bauhaus
- The Difference between Humanist, Transitional and Modern Typefaces
- Werde Lehrer für Typografie und Schriftentwurf
- Zwiebelfisch
- noch mal Helvetica
- Have I told you recently, that I love Lars Müller Publishers?
- Typostammtisch am Freitag, 5. Februar
- Ein Schriftfächer-Klassifikations-Musterbuch
- Who is Gando?
- and the winner is …
- Die tollsten Schriften des Jahres* (Teil 3)
- Die tollsten Schriften des Jahres* (Teil 2)
- Die tollsten Schriften des Jahres* (Teil 1)
- Schriftklassifikation in a nutshell
- Webfonts – ein Selbstversuch
Udo Jürgens – Indra
Ich habe da diese Theorie, dass ich nach einem Lied von Udo Jürgens benannt bin. Was sonst? 1970er Jahre, meine Eltern waren Schlagerfans, mein Vater hatte eine riesige Plattensammlung (zusammen mit dem hellblauen Käfer auch so ziemlich das einzige, was er mit in die Ehe brachte, wie meine Mutter ihm bis heute vorhalten würde). Erst sehr viel später erfuhr ich von der Mutter eines Freundes, einer Hinduismus-Expertin, was Indra noch ist.
Zurück zu Udo. 1970 war Indra die B-Seite von Babuschkin, einem Lied nach dem Muster seiner Erfolgsplatte Anuschka. Udofan dazu:
Jetzt möchte ich das Lied natürlich brennend gerne auf englisch hören. Udo Jürgens ist gestern gestorben.