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Indra Kupferschmid is a German typographer and teacher based in Bonn and Saarbrücken. After studying visual communication at the Bauhaus-University Weimar and with Fred Smeijers in the Netherlands, she founded her own studio mainly working in publication design (print and screen); research projects on architecture and housing; typeface development for consumer-product interfaces and electronic devices.

Since 1997 she has been teaching typography and type design at several design schools, and since 2006, she has been a professor at HBKsaar, University of the Arts Saarbrücken, at the South–West German border to France. She’s a member of the DIN committees on legibility of typefaces and type classification, which has also been a long-time research field of hers. Other topics are, among others, the history of 20th century typefaces, especially sans-serifs, especially Akzidenz-Grotesk and Neue Haas-Grotesk/Helvetica, font rendering and reading on screen, choosing typefaces, technological shifts in type production, or Willi Fleckhaus and Twen Magazine.

Her typographic reference book, Buchstaben kommen selten allein, published by Niggli, was awarded one of the best designed books in Germany. She is co-author of Helvetica forever, by Lars Müller Publishers, writes articles, contributes to several publications and websites, takes part in juries, gives lectures regularly and used to present other great minds at the annual (now discontinued) TypoBerlin conference.

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The main typeface used on this site is Gimlet by David Jonathan Ross.

 

 
Indra Kupferschmid ist selbständige Typografin, Beraterin, Autorin und Professorin an der HBKsaar, Hochschule der Bildenden Künste Saar in Saarbrücken. Nach dem Studium der Visuellen Kommunikation an der Bauhaus-Universität Weimar und bei Fred Smeijers in den Niederlanden gründete sie ihr eigenes Studio und arbeitet vor allem im Publikationsdesign (print und online) und als Herstellerin für verschiedene Verlage. Im Schriftbereich entwickelt sie schwerpunktmäßig Bitmap-Fonts für technische Geräte und Interfaces.

Seit vielen Jahren forscht sie über Schriftgeschichte und Schrift-Klassifikation und arbeitet in Normungsausschüssen des DIN mit. Weitere Themen sind z.B.: Geschichte serifenloser Schriften, insbesondere der Akzidenz-Grotesk und Neue Haas-Grotesk/Helvetica, Font-Rendering und Lesen auf dem Bildschirm, Schriftwahl und -kombination, technologische Veränderungen in der Schriftproduktion, oder Willi Fleckhaus und das Twen Magazin.
Ihre »Klassifikation nach Formprinzip« ist u.a. publiziert in Hans Peter Willbergs Wegweiser Schrift, Max Bollwages Typografie kompakt und ihrem Typografie-Handbuch Buchstaben kommen selten allein (Niggli-Verlag; ausgezeichnet als eines der schönsten deutschen Bücher). Sie ist Co-Autorin von Helvetica forever und schreibt für verschiedene Webseiten und Magazine, hält regelmäßig Vorträge, juriert und präsentiert andere gute Köpfe auf der jährlichen TypoBerlin Konferenz.

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Die Schrift auf dieser Seite ist Gimlet von David Jonathan Ross.

 
 
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